Femkamp och biltur på Värmlandsnäs...

Häromkvällen hade vi Femkamp med barnbarnet A.....dragkamp med fleecefilt(!), ringkastning,
brännboll, korgboll och jämfota längdhopp ingick....:)
Kan inte lägga ut bilder på Gubben eller mig själv, vi såg inte kloka ut....bara ett par på A:





När jag sprang för att "bränna" A, så viskade han till farfar: " Vad roligt
hon springer".....så nån bild på mig får ni inte se....;)))

A vann överlägset och Gubben blev god tvåa.....så vem som blev sist kan
ni säkert räkna ut även om ni inte är så bra på matte...haha....

I em gjorde Gubben och jag en liten biltur ut på Värmlandsnäs.



En gammal väderkvarn i Herrestad, fast vingarna har visst ramlat av under
årens lopp....:)!



Botilsäters kyrka...lite annorlunda eller hur? Jag älskar kyrkor och vill
gärna gå in och titta. När barnen var små skrek de NEJ i högan sky så snart de
såg en kyrka....de visste att jag ville stanna och kika in....och det tyckte de var
vansinnigt tråkigt....;))



Ute på Näset finns det flera vindkraftverk....vilket flitigt debatteras för/emot
...har inte satt mig in i saken ordentligt, så jag väljer att inte kommentera det!




Det finns många stora välskötta gårdar ute på Näset....finns väl inget svenskare
än kossor på grönbete...:)?
Jag tittar gärna på avstånd, men om ni inte visste det så är kor jättefarliga!!
En del iaf....minns med fasa när jag, mina syskon och ett par lekkamrater, blev
jagade av en folkilsken kossa över hela ängen...huuuu...dessutom blev min faster
stångad både gul o blå av en annan ko-ligist! Hon blev sängliggande i flera veckor
minsann!!! Fast jag medger att de har världens finaste, milda ögon....:)


Gaperhults gamla hamn är ett ganska ståtligt minne över svunnen storhet.
Piren finns kvar men är ganska förfallen nu:



Här fanns förr en fin sandstrand, dit mina föräldrar tog med oss barn för
att bada på somrarna. Numera har vattnet sjunkit och den fina badstranden har
växt igen och stugor med sommargäster finns överallt...:(
Som barn/ungdomar skrattade vi lite överseénde åt vår pappa, som pratade
längtansfullt om gamla tider och hur mkt bättre allt var...hmmmm, nu är jag visst
där själv...:)



Vid Ekenäs tog vi en paus och åt en glass....tyvärr verkar vassen ha tagit över hamnen
...fast det var fint iaf....härifrån utgår oxå båtturerna till Lurö :



Jätelänge sen jag var på Lurö, borde nog ta en tur dit! Sista gången var
på jobbet, tillsammans med några av våra boende...en jättehärlig tur....



En badplats i närheten av Ekenäs...här brände jag och Gubben upp oss totalt för
ca 35 år sen....vi hade smörjt in barnen men själva fick vi sitta på lakan under
kvällen...kunde inte sitta på soffans grova tyg....:(
Natten ska vi bara inte tala om!!
Några fler bilder därifrån iaf:





Till sist några bilder ifrån Torserudssand, där vi badade hela somrarna när barnen var små.
Vi tältade ofta där oxå och hade allmänt mysigt där. Nu fick vi för oss att åka dit och kolla.
Ojoj, vad annorlunda det var.....stranden hade växt igen och man kunde knappt känna igen sig.
Vi träffade oxå på ett yngre par, som vi fick en trevlig pratstund med....:)






Till sist en bild på några vackra blommer vi stötte på, de fanns i både rosa och vitt
...nån som vet vad de heter?



Tja, det var väl allt för idag...kramar!


Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Kul o läsa lite om dina dagar o minnen.Fina kort tar du med.Blomman är fingerborgsblommor som man förr i tiden använde mot hjärtbesvär är nästan men bara nästan säker på de =)

2011-07-11 @ 07:56:04
Postat av: Anonym

Tack Lisbeth, du har säkert rätt om blommorna...borde ju nästan ha knaprat i mig några då....;)kram!

2011-07-11 @ 08:46:48
Postat av: Lena (sylena)

Trevlig läsning.

Lena

2011-07-11 @ 12:25:40
URL: http://sy-lena.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Tack Lena....kram!

2011-07-11 @ 13:49:04
Postat av: Andreas

Du borde blogga oftare! :)

2011-07-11 @ 23:12:28
Postat av: Anonym

Ja Ea...jag vet, men ibland saknas inspirationen!

Nu känns det iaf som om lusten att blogga har kommit tillbaka lite....:)))

kram

2011-07-12 @ 00:01:26
Postat av: Henke

:-)

2011-07-12 @ 21:05:24
Postat av: Anonym

Just det Henke....nöjd nu....;))?

Kram

2011-07-12 @ 23:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0