Semesterresa!

Nu har turen kommit till vår lilla semesterresa denna sommar!
Vi har i många år pratat om att besöka Alfred Nobels Björkborn utanför Karlskoga,
men aldrig kommit oss för...nu campade vi första natten i närheten (Lunedets camping).
Det är en ganska liten, lugn camping som ligger väldigt fint liten sjö:
 
 
 
 
 
 
Dagen efter åkte vi då till Björkborn!
 
Eftersom Björkborn ttillhörde Bofors innan Nobel köpte det, så fanns det en del saker som var kvar
från den tiden oxå:
 
 
 
 
En ca 25 cm tjock stålplatta, då man provskjöt kanonerna!!!!
 
...och så över till Nobel då :)
 
Vi tog en guidad tur inne herrgården, viket var väldigt intressant...men man fick ont i fötterna av att stå
ca en timma. Jag tänker inte återge allt som guiden berättade, ni får googla om ni vill ;)
 
Lägger in lite bilder:
 
 
 
 
Nobels mor...
 
 
...och hans säng. En lite kul grej var att guiden sade, "Alfred var ganska kort, ca 160 cm men lite fåfäng och
försökte döja det"
alltså guiden var ungefär lika kort ;)
 
 
 
Här sitter Nobel själv i sitt laboratorium....jag var tvungen att vända mig om och kolla ifall han följde
mig med blicken! Han såg så himla verklig ut ;)
 
 
Ett citat från honom....och det får räcka för idag...kram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0