Kyrkor!

Eftersom jag nyss tagit hostdämpande medicin och väntar på att den ska hjälpa
så passar jag på att lägga ut lite kort från några av de kyrkor dottern jobbar i:
 
 
Husby/Sjutolft kyrka, där barnbarnet F döptes för ca 14 år sen!
 
 
 
Nästan hela väggarna är täckta med vackra målningar.....
 
Sen besökte vi Löts kyrka:
 
 
 
Samma sak här, väldigt fina väggmålningar!
 
 
Kyrkans raritet, en träskulptur av Heliga Birgitta från 1400-talet....man kände faktiskt "historiens
vingslag"!
 
 
Där fanns oxå två runstenar framme vid altaret.....fick bara bild på den ena....
 
Jag undrar om det fanns en tradition att måla kyrkväggarna just i Uppsalatrakten, vet att det
finns ännu flera kyrkor som har det? Eller är just dessa kyrkor äldre än de häromkring och
traditionen att pryda kyrkorna förändrades?
I "vår" kyrka och andra i närheten är väggarna vitrappade (eller vad det heter).
Inte vet jag, men visst är det mkt vackrare med målade väggar!
 
Kram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0