Nä nu....!!




Läste just på AB sida, att S har närmat sig Alliansens syn på sjukskrivna och
sjukpensionärer.....ALLA kan göra en arbetsinsats någon gång i veckan!!!
De uttrycker det så fint...ungefär så att "alla människor ska ses som en resurs".
För att undvika missförstånd vill jag först säga, att alla ska ha rätt till rehabilitering
och att alla ska rätt till ett jobb OM DE KLARAR DET!!!
Så...nu när jag sagt det, så ska jag tala om hur mitt jobb måste vara för att jag ska
klara det:

1. Inga bestämda tider, jag måste få komma när jag orkar och stanna så länge jag
klarar det just den dagen. Det är nämligen olika från dag till dag hur jag mår, en del
dagar kan jag knappt gå förrän fram på em.

2. Jobbet får inte innehålla några krav på fysiska krafter. Inga lyft eller moment där
händer, fötter, ben eller rygg blir utsatta för ngt påfrestning. Inte höfter eller axlar heller
förresten....

3. Det måste finnas tillgång till en säng där jag kan vila med jämna mellanrum.
Min sjukdom medför ju en onormal trötthet, som inte går att vila bort men jag måste
lägga mig eftersom all kraft rinner ur mig.

4. Inga monotona uppgifter, jag måste växla ofta mellan olika saker.....fast det får
fortfarande inte vara påfrestande för muskler, leder eller huvud...

5. Det är väldigt viktigt att jobbet inte är stressigt oxå, vi med fibro tål inte stress.

6. Eftersom mina fotsulor är hemskt ömma och svullna, så kan jag ju heller inte gå så
länge åt gången.....om det inte är på mjukt underlag då. Tja, sitta still går ju inte heller
nån längre stund, då kroknar hela jag av smärta.

7. Toalett måste finnas i närheten, eftersom jag har problem med magen.

8. Allergi har jag oxå av olika sorter....kan inte jobba utomhus under vissa perioder
och hästar tål jag inte....nickelallergi och vissa andra kontakteksem har jag.

9. I höfter och knän har jag artros....kanske man kan få dessa utbytta som en löneförmån?

10. Visst mår jag bättre vissa dagar än andra, men om jag mot förmodan skulle klara ngn
timme en dag...då måste jag nog ha ledigt 1-2 dagar efteråt. Priset för att orka göra nåt
meningsfullt en dag är en svår värk o trötthet efteråt.
Värken kan beskrivas som svår träningsvärk i varenda muskel.

Näää, nu orkar jag inte fortsätta längre!
Det enda som jag med bestämdhet klarar, det är att prata....jag kanske skulle bli
POLITIKER!!!!!!

För allmän kännedom så har jag nu väldigt ont i handlederna av att ha skrivit detta.



Kommentarer
Postat av: Bella (gabella)

Hej.

Kul med din nya blogg. Bra skrivet om ditt "framtida" jobb ;). Det värsta är att förståelsen för sjuka är helt borta. Det är väl bara att jobba hur du än mår. Börjar nu S låta likadan´t? Skrämmande. Utanförskap har blivit ett skällsord. Är du utan jobb är du lat. Jag är som du sk..förb. på detta. Titta gärna in på min blogg. Under rubriken."Hört på nyheterna" har jag ofta återkommit till detta.

Lycka till nu med bloggen och jag tittar garanterat in igen. Är det ok om jag lägger till din blogg bland mina bokmärken?

Kram från G.

2008-09-09 @ 02:21:48
URL: http://blogg.passagen.se/bellanoire/
Postat av: Elle

Hej på Dej!

Jag förstår hur uppskärrad Du vart när Du läste detta -.. jag undviker att läsa .. mär så himlöa dåligt då... Men det Du skrivit stämmer på pricken .. just med stressen tycker jag är sååå hemsk.. det får inte vara detallra lila minsta ... o blir det så så kommer ju allt det andra som ett brev på posten... Tänk , det verkar som om min nyfunne vän , förstår allt det här ... jag är så lycklig över att ha träffat honom... Kram, min vän.. /Elle

2008-09-10 @ 14:10:55
URL: http://metrobloggen.se/vardagslivetmitt

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0