Nobelpristagare!

Jaha, då var den nye nobelpristagaren i literatur utsedd då
....någon som läst hans böcker eller ens hört talas om honom??
Näää, tänkte väl det!
Själv läser jag jättemycket, men har aldrig hört namnet förr.
Visst är det konstigt att det aldrig är en populär eller lättläst
författare som får priset? Näää, så svår och med så svart
människosyn som möjligt ska det vara.....det är "fint" det.
Minns att jag läste en krigsskildring, som skrevs av en som
fick priset för några år sen (minns inte namnet)... torftigare
språk och ytligare människoskildringar får man leta efter!
Men vi "vanliga" människor är väl för dumma för att begripa det
förstås......:((((
För att ni inte ska tro, att jag bara läser "skräp" så kan jag berätta
att jag läst både Steinbeck, Solsjenitsyn, Tolstoj och Fogelström....det som
anses som "god" litteratur...:))))
Hoppas ni ser citationstecknen omkring "skräp"...själv anser jag,
att en bok som på något sätt berör  INTE är skräp...vem bestämmer
det förresten???!!
Just nu läser jag f.ö. en deckare......:)))
Kram

Kommentarer
Postat av: Bella

Jag håller med dig Sylvia. Vem är det som ska bestämma vad som är "skräp" och inte? Ta Astrid Lindgren t ex som aldrig har fått litteratur priset. Barnböcker anses inte som ett seriöst skrivande. Detsamma med deckare. Det ska vara "fin" litteratur. Men vem ska avgöra det?



Ha en underbar helg. Kram

2008-10-10 @ 23:16:31
URL: http://blogg.passagen.se/bellanoire/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0